تاثیر رسانه های اجتماعی بر رفتار افراد بر هیچ کس پوشیده نیست و همگان از تاثیر رسانه های اجتماعی بر رفتار افراد و همچنین تغییر و تحول جوامع مطلع هستند. به همین منظور، شرکت فیس بوک یک مطالعه تحقیقاتی انجام داده تا با کمک هوش مصنوعی، تاثیر شبکه های اجتماعی بر رفتار افراد مختلف در زمان تعطیلات را نشان دهد.
تاثیر رسانه های اجتماعی بر رفتار افراد در زمان تعطیلات
دانشمندان و اعضای این تیم تحقیقاتی فیس بوک قصد دارند تا ببینند که افراد درهنگام تعطیلات و سفرهای خود چه نوع تصاویری را در مکان های جغرافیایی مختلف ثبت می کنند و در آن ها چه نوع رفتاری دارند. برای همین منظور این دانشمندان یک سیستم هوش مصنوعی را با حدود ۵۸۰۰۰ عکس که دارای برچسب مکان جغرافیایی بوده است، آموزش داده اند.
این یک ایده و مفهوم جالب است. چرا که مقاصد گردشگری، اغلب به این دلیل که در قالب تصاویر آنلاین به اشتراک گذاشته می شوند، محبوب می شوند و این موضوع به نوبه خود می تواند تأثیر زیادی در برنامه ریزی برای مسافرت ها و حتی نوع عکس هایی که در آن محل گردشگری ثبت می شوند، داشته باشد. برای کشف اطلاعات بیشتر درباره این موضوع، محققان بخش Facebook A.I از الگوریتم های هوش مصنوعی برای تحلیل یک بایگانی گسترده از تصاویری که در بازه زمانی بین سال های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۹ ثبت شده بود استفاده کردند، تا جزئیات و بینش های مختلفی که درباره این موضوع وجود دارد را کشف کنند.
در همین راستا، Kristen Grauman، یکی از دانشمندان و محققان فیس بوک که جزو اعضای دانشگاه تگزاس در شهر آستین نیز می باشد، به خبرنگاران چنین گفته است که: “یافته های ما، من را هیجان زده کرده است! چرا که هیجان زده شدم که نماهای پس زمینه در تصاویر توریست های مناطق مختلف، خواه ناخواه از همان الگوهای تصاویری که افراد قبلا در این مناطق ثبت کرده بوده اند، تقلید شده است! و این یعنی کسانی که زودتر از دیگران به یک منطقه توریستی رفته اند و تصاویری را در آنجا ثبت کرده اند، بر روی رفتار کسانی که بعد از آن ها به آن منطقه خواهند رفت تاثیر به سزایی می گذارد.”
مطالعه رفتار افراد از طریق تصاویر ثبت شده در اماکن مختلف
در این مطالعه، دانشمندان و محققان فیس بوک، از طریق داده های موجود در وی سایت های مسافرتی مختلف، رفتار افراد مختلف که در یک سفر با هم به یک مکان توریستی رفته بودند را مورد بررسی قرار دادند تا ببینند که این افراد بیشتر به چه شیوه ای از آن محل عکاسی کرده اند و یا کدام مکان های تاریخی یا تفریحی، بیشتر مورد پسند اعضای یک تیم توریستی قرار گرفته است. این محققان با استفاده از الگوریتم های خوشه بندی بصری (visual clustering algorithms)، توانستند محبوب ترین مکان ها در سایت ها مختلف که بیشتر افراد و توریست ها برای عکس گرفتن به آن جا رفته اند و دیگر موارد این چنینی که از رفتار گروه های پیشینی که به آن منطقه سفر کرده بودند نشأت گرفته بوده است، مشخص کنند.
به عنوان مثال آن ها این کار را برای تصاویری که از منطقه Cuzco در کشور پرو ثبت شده بود انجام داده اند.متمرکز شده اند. البته برای مکان های تاریخی و تفریحی دیگر نیز می توان از همین تکنیک استفاده کرد. Kristen Grauman همچنین افزود که در حال حاضر هیچ برنامه ای برای انجام این تحقیق در فیس بوک وجود ندارد. با این حال، استفاده از این تکنیک ها و تحقیقات این چنینی می تواند برای پیش بینی تأثیر اقتصادی مبتنی بر رفتار توریست ها و کمک به فعالیت های بازاریابی برای هجوم افراد به اماکن توریستی مختلف در هنگام آمادگی یک کشور برای پذیرش و جذب گردشگران استفاده کرد.
برای دریافت آخرین اخبار دنیای تکنولوژی با ما همراه باشید.